In het vrolijk ingerichte gebouw aan het Saturnusgeel vinden zowel kinderopvang als onderwijs een plek. Er heerst een huiselijke sfeer, die door de leerkrachten en pedagogisch medewerkers bewust wordt gestimuleerd. In een Montessorischool zitten er altijd kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in een groep. Iedere groep heeft een eigen lokaal dat uitkijkt op het park.
Het realiseren van een opvoed- en onderwijsomgeving zoals Maria Montessori dat bedoelde vraagt van de medewerkers extra vaardigheden. De leidsters -zoals juffen en meesters op een montessorischool ook wel worden genoemd- hebben daarom een extra aanvullende opleiding genoten. Het dagprogramma dat ze aanbieden bestaat voor een groot deel uit de vakken die wel ‘de basisvaardigheden’ worden genoemd, aangevuld met bijvoorbeeld het ontdekken van wat de geschiedenis ons leerde; vaak in combinatie met andere aandachtsterreinen.
Uitgangspunt is dan om een kind te prikkelen zelf initiatief te nemen of iets te gaan onderzoeken. De leerkracht houdt goed in de gaten waar ieder kind mee bezig is en stimuleert, legt uit of geeft richting. De ervaring leert dat kinderen Passe Partout dan niet alleen met goede resultaten verlaten, maar ook hebben meegekregen zelf verantwoordelijkheid te nemen, te plannen en zorg te dragen voor de wereld om hen heen.
Hier herken je ons aan:
– Ieder kind z’n eigen top
– Kleinschalig en op maat
– Zorg voor de omgeving
– Zelfstandig en betrokken