Op IKC De Tjalk werken wij met een innovatieve organisatievorm waarin samenwerking, expertise en eigenaarschap centraal staan. Ons doel is om het onderwijsaanbod optimaal af te stemmen op de behoeften van onze kinderen.
We werken vanuit verschillende basishoudingen die ieder nodig heeft om blijvend te leren en zich te ontwikkelen. Deze basishoudingen zijn het uitgangspunt voor het leren en handelen van alle kinderen, medewerkers en ouders binnen ons IKC.
We zien onze kinderen als nieuwsgierige onderzoekers. Kinderen willen graag nieuwe dingen ontdekken, proberen en leren. Zij krijgen daar, binnen de gestelde kaders, de ruimte voor. Kinderen zijn immers eigenaar van hun eigen leerproces. De kinderen op IKC De Tjalk werken samen en helpen elkaar waar nodig, zowel op cognitief als sociaal vlak.
Op IKC De Tjalk kennen we elkaars kwaliteiten en benutten we deze dagelijks. Leerkrachten werken als gevolg daarvan ook groepsoverstijgend. De collega’s die werkzaam zijn in de groepen 0/1/2, 3/4, 5/6 en 7/8 vormen ieder een hecht onderwijsteam dat samen verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de betreffende kinderen.
De diverse ruimtes, zowel binnen als buiten het gebouw, zijn multifunctioneel en rijk ingericht, waardoor zij de nieuwsgierigheid van kinderen prikkelen en hen ondersteunen om weer een volgende stap te zetten in hun ontwikkeling.
Hier herken je ons aan:
– Werken aan kennis, vaardigheden en houdingen
– Aandacht voor de basisvaardigheden én de brede ontwikkeling
– Werken vanuit talenten